Saturday, November 13, 2010

Två låtar efter Olles Johan, Galven



Olles Johan var storebror till Olles Jonke och spelade enradigt durspel. Jag kommer inte ihåg exakt när Johan var född men jag har för mig att det var på 1870-talet. Låtarna kommer från en inspelning som spelmannen Sigvard Stolt gjorde någon gång på 60-talet. Johan ska då ha varit 91 år gammal. Det var rätt svårt att teckna ner bitarna då Johan spelar olika genom nästan varje repris. Många av variationerna är nog på grund av ovana - det verkar ha varit ett tag sen Johan spelade - men andra nog kan vara medvetna. Flera av variationerna är instrumentidiomatiska, dvs. helt enkelt saker som funkar bra på enradigt durspel men kanske inte på fiol. Jag har i första hand försökt få till en notbild som är spelbar och skippat en del av variationerna, de som snarare känns som missar. Valsen hade Johan lärt av en durspelare som kallades Spjut-Jon. Jon var några år åldre än Johan och arbetade som dräng i en av gårdarna i Galven. Polketten får ingen speciell introduktion på inspelningen, Johan spelar den bara efter att Sigvard ber honom att "ta en till". I polketten så använder Johan bara basknappen i kompet. I stort sätt så håller han basen intryckt genom hela låten, vilket funkar bättre än vad man skulle kunna tro. Låten är rätt spridd, andra reprisen finns till exempel som sångleksmelodi på åland med texten "ingen nöd och ingen sorg, kejsaren bor i petersborg". Johan spelar på ett enradigt durspel i C-dur, i och med att jag själv brukar spela på ett D-spel så har jag transponerat låtarna till D-dur istället.

No comments:

Post a Comment