Thursday, November 11, 2010

Galven


Många av mina favoritlåtar kommer från trakten av Arbrå och Alfta, och det är kanske framför allt låtar som spelats av spelmanen Olles Jonke, Jonas Olsson från Galven. Jag har lärt mig många av hans låtar från sonen Olle, som spelar dom med sin alldeles egna stil, men även från Ulf Störlings skivor och inspelningar på viskarkivet och Hälsinglands folkmusikarkiv. Den här gånglåten har jag fått från en inspelning av Rolf Westerlund som finns på arkivet i Ljusdal. Rolfs inspelningar är rätt röriga och det var inte alltid han skrev ut var och när den var gjord, eller ens vem som är på inspelningen. Trots det så innehåller de en hel del guldkorn!. Om jag inte missminer mig så ska just den här inspelningen vara från en låtkurs i Arbrå i slutet av 70 eller början av 80-talet, Jonke dog 1981 så det kan knappast vara senare. Jonke spelar otroligt bra på inspelningen och dessutom två låtar som jag inte har hört honom spela på någon annanstans. Durspelet han använder går C-dur men jag har transkriberat till D-dur då jag tidigare har lärt ut den i den tonarten. En jäkligt bra låt som jag nästan får lite cajun-vibbar av!

No comments:

Post a Comment