Sunday, November 7, 2010

Oskar I:s vals


Oscar II:s vals i Eb-dur är välkänd låt för många Hälsingespelmän. Den låten ska ha fått sitt namn då Jon Ersson och Lillback Olle spelade valsen för Oscar II och denne blev så förtjust att han lånade den sitt namn. Den här valsen verkar dock ha en mer direkt koppling till Sveriges kungligheter. Så vitt jag har kunnat utröna så kan den mycket väl vara komponerad av Oscar I (1799-1859). Valsen föreskommer i en mängd notsamlingar från mitten av 1800-talet och han, eller ibland 'Prinsen' uppges ofta som kompositör. På den här noten avslöjar K:et framför namnet att noten är skriven efter 1844 då Oscar kröntes till kung. Noten kommer återigen från familjen Jonssons nothäften, men som jag nämnt så finns den i en stor mängd notsamlingar tex. från Skåne, Närke, Östergötland, Uppland, Gotland och Hälsingland. Den ska även finnas i en version efter Timas Hans (tror det är nummer 703, men är osäker på detta, kolla gärna). För några år sedan, då jag höll på att sätta mig in i låtarna ur Jonssons nothäften, så hälsade jag på ett barnbarn till Andreas Jonsson. Förutom att intervjua henne om musik i familjen så spelade jag bland annat den här valsen för henne. Hon tyckte sig känna igen den (eller åtminstonde typen) som en låt hennes farbror Lars-Erik Jonsson brukade spela på fiol. Vad jag har hört om denna Lars-Erik så ansågs han inte vara 'fullt klok' men tyckte om att spela fiol och berätta historier. Enligt Arvid Westberg, så brukade han bland annat stämma om fiolen och spela 'Tyska klockorna' med knäppningar. Då Lars-Eriks fiol var försedd med ett set 'antika' sensträngar, och stämningen blev därefter, så var det inte alltid som Lars-Eriks fiolspel var så njutbart! Trots att Oscars vals verkar ha varit spridd i en rätt stor del av Sverige så har jag aldrig hört någon som spelat den, varken på inspelningar eller på stämmor. Jag föreställer mig att den här sortens låtar – dvs. låtar komponerade för, antar jag, salongsmusicerande på piano eller fiol – först och främst spreds och spelades av notkunniga spelmän som kunde ta del av aktuell musik via nottryck eller handskrifter. Sen kan jag tänka mig att den här valsen var som mest populär under Oscar I:s levnad men att den inte längre kändes lika aktuell efter hans död. Oavsett så är det en kul låt med en intressant bakgrund, håll till godo.

No comments:

Post a Comment