Wednesday, October 27, 2010

Hôpp ôpp i tak, Långskånken



Det här är två småvisor jag fått från Dagmar Berglund från Finnika i Enånger. Dagmar var storasyster till Bertil Westling och kunde en massa småvisor. När jag träffade henne första gången så sa hon att hon inte kunde sjunga, men senare visade det sig att hon trott jag menade 'riktig' musik, typ schlager och pop. Tyvärr så hade hon problem med halsen vid mitt andra besök och hade svårt att få rösten att hålla. Som tur var hade hon spelat in en massa visor på sin kassettbandspelare för flera år sedan och innan jag kom så hade hon spelat in några till på samma kassett. De här noterna har jag skrivit ner från dom inspelningarna. 'Hôpp ôpp i tak' är en väldigt spridd polskatrall som man hittar lite över allt i Hälsingland. Intressant är att Dagmar sjunger med tydlig triol i början av några takter, detta är inte heller helt ovanligt bland flera fiolspelmän i trakten. Långskånken är en vaggvisa i valstakt som även den är rätt spridd. När jag gick på Malungs folkhögskola så brukade jag sjunga en rätt lik variant från Gotland. Den känns inte så där jättegammal, kanske är det ursprungligen en revyvisa eller en skämtvisa från något 1800tals tryck.

No comments:

Post a Comment