Thursday, February 3, 2011

Fler engelskor




Inspirerad av Svens funderingar om engelskor lägger jag upp ytterligare några angloiser från Stakels notbok. Nummer 7 och 9 känns lite bekanta, jag föreställer mig att man mycket väl kan hitta dom i till exempel svenska låtar Skåne. Angloise nummer 1 är min personliga favorit av de tre. En skön fanfarartad första del med en liten mollsväng som andra repris, enkelt men bra! Jag har anpassat noterna på samma sätt som med angloisen jag la upp tidigare (dvs. "halverat" notvärdena). Jag vet inte om det finns någon forskning på utbredningen av engelska melodier i Sverige. Åtminstone jag har svårt att acceptera den ofta hörda förklaringen att det var sjömän på västkusten som plockade upp låtar i england (eller engelska sjömän på visit i sverige som lämnade låtar efter sig). Även om det säkert kan ha dykt upp en och annan låt den vägen så känns det otroligt att alla de låtar som finns spridda över sverige skulle ha kommit den vägen. Om det är någon som är mer insatt i ämnet får de gärna höra av sig!

4 comments:

  1. Magnus Gustafsson gjorde ett tredelat radioprogram i P2 för några år sedan som handlade om engelskor i skandinavien. Reel och Gigue blev när de kom modedanser i hela Europa och spreds ganska snabbt till Skandinavien. Sedan minskade populäriteten i många områden. Historien liknar den för polskan ganska mycket

    ReplyDelete
  2. Kul, tänkte nästan att Magnus Gustafsson borde ha koll på detta! Du vet inte om han har skrivit något i ämnet?

    ReplyDelete
  3. Jag är helt med på tankegången att det har mer med tidsepok än region att göra om det finns engelskor (eller vilken låttyp man nu letar efter) i notsamlingarna. (Ang. den förra engelskatråden.)
    Jag har fått för mig att engelskorna (precis som polskorna) finns i lite olika åldersskikt med olika karaktär, ska kolla upp vad Börja Wallin skriver i sitt häfte. De som är av den karaktär du kallar långdanstyp har jag fått för mig är äldre och det faktum att de ofta kallas anglois tyder väl på franskt inflytande?
    Och nog för att engelska sjömän inte går att anklaga för alla engelskamelodier, men kopplingarna över nordsjön finns och är i vissa fall väldigt tydliga. En hel del melodimaterial är gemensamt, men jag tror det gäller främst engelskorna (av reel-typ) på västkusten.
    För övrigt verkar det som om den musikaliska kopplingen snarast går till de låtar som kallas sailors hornpipe än reels i england. Sailors hornpipes spelas jämnt (till skillnad från vanliga hornpipes som spelas med punkterade rytmer) precis som vi spelar engelskor här. En del uppteckningar i Sverige tyder ju dock på att ett punkterat spelsätt funnits här tidigare också men det verkar inte som om det togs fasta på det när man gjorde revival på 70-talet.

    Det sitter tydligen en kille på Göteborgs Universitet som heter Jonas Liljeström och doktorerar på kontradanser och engelskor i Sverige (eller något ditåt).

    För övrigt förekommer iaf. de två sista av låtarna du publicerade här i varianter i Skåne. Kan återkomma med SvL. nummer om det är intressant.

    ReplyDelete
  4. Visst! Skicka nummrena om du kommer ihåg dom! Helt med på att det är mycket låtar som är samma på de brittiska öarna, en av de vanligaste Hornpipe/reels (hört olika) i England , "Pigeon at the gate", finns tex. som engelska i Småland/Skåne.

    ReplyDelete