Monday, November 8, 2010

Herr Peders sjöresa


Både Arvid Westberg och hans syster Hanna Karlsson i Rogsta har sjungit den här versionen av balladen Herr Peders sjöresa för mig. De trodde att det var deras mor Hilda Westberg, eller kanske fadern Per, som brukade sjunga den när de var små. Herr Peders sjöresa är förmodligen den vanligaste medeltida balladen i Sverige och oftast så är det samma melodi som används, nämnligen melodin till Evert Taubes "Möte i Monsunen" (men mer troligt är kanske att han stulit melodin från Herr Peder...). Arvid och Hanna sjöng dock en annan melodi en den vanliga. Hanna använde också samma melodi till ett skillingtryck (kommer inte ihåg vilket nu). De använde bägge en tryckt text (ur gamla visboken) men det märktes att den ibland inte stämmde med deras minne av hur texten skulle gå. Det är möjligt att den här melodin kanske hör till någon annan visa urpsrungligen men att den i familjen Westberg kommit att förknippas med Herr Peder istället. Tyvärr kunde jag inte hitta tag på min inspelning med Arvid och Hanna när de sjunger visan - den ligger nog nedpackad någonstans - men då jag har sjungit den rätt mycket så har jag helt enkelt skrivit ner hur jag tycker att melodin går. Dagmar Berglund sjöng också balladen fast med den sedvanliga 'Taube' melodin. Dagmar hade dock redigerat den tryckta texten och stryckit över och lagt till i boken så att den glick som hon mindes den. Jag har bara tagit med första versen i min uppteckning en längre text finns till exempel här. Liksom många medeltida ballader kan man hitta versioner på Herr Peders Sjöresa i stora delar av skandinavien och nordeuropa. I England kallas den Brown Robyn's Confession och slutar betydligt lyckligare än den svenska versionen.

No comments:

Post a Comment